El projecte TERRA oasi uneix a 680 alumnes de Terrassa amb cinc artistes per vincular l’art contemporani amb el territori

A la roda de premsa | (c) Petit Terrassa

A la roda de premsa | (c) Petit Terrassa

Gairebé 700 alumnes de primària, ESO i batxillerat de cinc centres educatius de Terrassa participen al projecte ‘TERRA oasi’, treballant amb cinc artistes i centres culturals de la ciutat per crear formes d’art contemporani vinculades al territori. El projecte sorgeix del Laboratori d’Art i Educació “Porositats”, impulsat per la Diputació de Barcelona, que escull tres ciutats pilot capdavanteres pels seus programes d’arts visuals, per implementar projectes locals que posin en relació l’art, la pedagogia i el context territorial: Terrassa, El Prat de Llobregat i Granollers, han estat les ciutats escollides. La iniciativa es va presentar la setmana passada a l’Ajuntament, amb el regidor de Cultura, Jordi Flores; acompanyat de la regidora d’Educació, Rosa Maria Ribera; i de la directora del programa d’Arts Visuals de l’Oficina de Difusió Artística de la Diputació de Barcelona, Anna Crosas.

El laboratori TERRA oasi “consolida Terrassa com una ciutat a la vanguarda dels processos creatius i posa la llavor de futurs artistes. És un projecte pilot que des de l’Ajuntament ens apassiona i el valorem molt positivament”, assegura el regidor de Cultura, Jordi Flores, que defensa que Terrassa és una ciutat referent en cultura, i “ara també és una ciutat educadora en arts”. Aquest és un projecte pilot que uneix l’art i la pedagogia amb el territori, amb l’objectiu de “reivindicar la funció de l’art i crear sinergies entre joventut, educació i cultura a la ciutat”, explica la regidora d’Educació.

Cinc artistes de la ciutat col·laboren amb els alumnes i professors de cinc centres educatius terrassencs per treballar de forma multidiscipilinar i transversal l’art contemporani a l’escola. A l’octubre va iniciar-se el projecte, que durarà tot el curs escolar. “Cada escola treballarà en un barri diferent i cada barri es convertirà en un oasi artístic, és a dir, un espai artístic habitable en el territori”, explica Flores. Cada escola tria el tema que vol, vinculat al territori, “és una oportunitat per als infants per reflexionar sobre els que els envolta a través de l’art, tenen la oportunitat de somiar, transformar la realitat que serà d’aquí uns anys”, valora el regidor. El 29 d’abril es crearà una exposició a la Casa Soler i Palet que explicarà el procés de creació de les obres d’art, de forma molt visual. Les cinc escoles que hi participen són les següents:

Escola Cultura Pràctica: 222 alumnes de 6è de primària a 3r d’ESO faran el projecte ‘Cadències’, al pati de la Casa Alegre, que confrontarà el ritme dels carrers de Terrassa i la tranquil·litat i el silenci que es viu en aquesta placeta. “És un projecte transversal, hi treballen tots els nens de l’escola. Als de primària, els toca treballar amb les ombres i les textures, els de la ESO faràn un vídeo. Hem inserit l’art contemporani a l’escola i hem posat d’acord als professors de tots els cursos”, explica, Juan Carlos, artista col·laborador al Cultua Pràctica.

 Escola d’Educació Especial el Pi: 32 alumnes treballen amb l’artista Sílvia López, amb el projecte ‘Som Natura’, per transportar l’escola a l’entorn natural que l’envolta i convertir-lo en un lloc per compartir experiències, olors, observar, o tocar.
Escola Joaquim Vedruna: 160 alumnes (de 5è i 6è de primaria i de 1r i 4t d’ESO) treballaran, amb l’ajuda de l’artista Paulo Cascais-Galeria Tigomigo, creant obres de carrer relacionades amb la vessant efímera de la natura i l’art.
Escola Mare de Deu de Montserrat: Fan el projecte ‘Molt’, és una proposta especulativa del barri, on hi conflueixen moltes cultures i està situat lluny del centre neuràlgic de la ciutat. Reflexionaran sobre la interacció entre l’espai i la gent d’aquest barri, creant un llenguatge propi. L’Imanol Buisan treballarà amb els 202 alumnes de tots els cursos de l’escola.
INS Blanxart: 26 alumnes de primer i segon de batxillerat artístic descobriran el dibuix de camp, gràcies als veïns que obriran els seus jardins perquè puguin dibuixar. Descobriran el format d’arxiu i documental de l’art contemporani.
TERRA oasi ha estat organitzat pels serveis municip als de Cultura (Terrassa Arts Visuals), Joventut (Baumannlab – Laboratori de Creació Jove) i Educació. Una de les entitats locals, l’Escola Municipal d’Art i Disseny s’ha implicat en el projecte posant artistes, professorat, els alumnes de grau superior hi han participat creant el logotip, han fet els blocs, les xarxes socials i el disseny de l’espai expositiu. “El projecte ha tingut molt bona rebuda a Terrassa, amb molta voluntat d’emprendre el projecte per part de tots els actors, hem aconseguit crear el grup de treball més ric de tots”, afirma Crossas, que anima a l’Ajuntament “seguir ampliant  les xarxes entre l’educació i l’art contemporani, que és l’objectiu d’aquest laboratori”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

xarxes socials