Les escoles de les zones en fase 2 de desconfinament tornaran a obrir l’1 de juny amb moltes restriccions A Terrassa la mesura podria entrar en vigor el 8 de juny, quan la ciutat entri a la segona fase de la 'desescalada'

Josep Bargalló, consellers d’Educació

REDACCIÓ | Les escoles catalanes tornaran a obrir l’1 de juny després de dos mesos i mig tancades per l’alarma sanitària derivada de la pandèmia de covid-19. Aquesta obertura, però, estarà supeditada a què el territori on estan ubicades hagi entrat en la fase 2 del desconfinament. En el cas de Terrassa, que actualment està en fase 0 avançada i no entrarà en la fase 1 fins el proper dilluns 25 de maig, el més probable és que la reobertura escolar no sigui efectiva fins el 8 de juny, quan presumiblement la ciutat entraria a la fase 2 si la situació evoluciona favorablement. En qualsevol cas, la posta en funcionament de les escoles serà molt limitada i no podrà servir per avançar continguts del temari sinó per fer un acompanyament emocional i no de la totalitat dels alumnes sinó només d’aquells que ho necessitin perquè canvien de cicle o per circumstàncies de vulnerabilitat.

El curs acabarà com estava previst: el 19 de juny i de forma telemàtica. No es torna a reprendre el curs presencial”, ha insistit aquest migdia el conseller d’Educació, Josep Bargalló en la primera roda de premsa que aquest departament realitza des que es va decretar l’estat d’alarma i el tancament escolar.

Els centres escolars rebran en les properes hores les condicions en què cal efectuar aquesta obertura, en base a les quals hauran d’elaborar un pla de contingència per al retorn dels alumnes. Aquest pla haurà de garantir que aquest retorn es fa amb tots els condicionants sanitaris establerts, en especial el distanciament social. Entre les condicions, que Bargalló no ha especificat, també hi haurà, per exemple, l’obligatorietat dels docents de portar mascareta si no es pot garantir una distància de dos metres amb l’alumnat.

De 5 a 13 alumnes per espai

En el cas de les llars d’infants, el departament d’Educació no autoritza la tornada d’infants de 0 a 12 mesos pel “risc immunològic”que presenta aquest col·lectiu, ha especificat Bargalló. Pels infants d’1 a 3 anys, només es permetran 5 alumnes per espai. Les titularitats de cada escola hauran d’analitzar de quins espais i de quants docents disposen per definir quants nens i nenes poden tornar. En el cas que la demanda de les famílies superi les places disponibles en les noves condicions, caldrà prioritzar els nens i nenes amb pares que treballin presencialment. Ni en aquest ni en cap cas es podrà oferir servei de menjador escolar.

En el cas d’Infantil i Primària, l’obertura estarà limitada només als alumnes de sisè de Primària, que canvien de cicle i passen a l’ESO el curs que ve. En aquest cas, podran tornar a l’escola amb un màxim de 13 nois i noies per grup. També podran acollir alumnes de 3 a 6 anys amb progenitors que no poden teletreballar i podran fer tutories personalitzades –només amb l’alumne acompanyat d’un adult– en aquells casos d’especial vulnerabilitat.

Pel que fa a estadis educatius superiors (Secundària i Batxillerat), els centres només obriran per a l’alumnat que acaba etapa (quart d’ESO) o per aquell que ha d’afrontar la Selectivitat (segon de Batxillerat). També podran fer tutories personalitzades.

El proper curs serà “inèdit”

El pla d’Educació l’ha validat aquest mateix matí el Pla Territorial de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT). Josep Bargalló ja ha avançat que “és una prova experimental d’una situació que al setembre s’haurà de generalitzar“.. En aquest sentit, el conseller ha advertit que el proper curs serà “inèdit” i marcat per una situació “d’emergència educativa” que, de la mateixa forma que l’emergència sanitària de les últimes setmanes, obligarà a mobilitzar espais alternatius i professionals docents. “Serà necessari que la comunitat cedeixi espais que, provisionalment, es dediquin a l’Educació de forma que es puguin mantenir grups reduïts amb garantia de distància social”, ha dit el conseller. “En aquesta emergència educativa, caldrà donar una resposta global de presencialitat i que els alumnes vagin a escola cada dia, entenent que el concepte d’escola serà, físicament, molt més ampli que fins ara”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.